sluiten

Waar bent u naar op zoek?

Actief en veilig mee blijven doen

Parkeerbeleid brengt ouderen in de problemen

Tot nu toe kunnen bezoekers in Utrecht parkeergeld betalen via de fysieke parkeermeters in de straat. Door een speciale code in te typen in de parkeermeter, kunnen zij gebruik maken van een kortingsregeling.

Dit is bij ouderen belangrijk voor de thuiszorg en mantelzorgers. Maar ook voor bijvoorbeeld familieleden die langskomen voor sociaal contact. Begin juli ontvingen de bewoners in de huidige ‘betaald parkeerwijken’ een brief. De gemeente liet weten dat de parkeerkorting binnenkort met de webapp ‘Mijn Parkeeractie’ moet worden geactiveerd. De mogelijkheid om parkeerkorting aan te zetten met een code op de parkeermeter, verdwijnt in september/oktober.

De bewoners moeten de (korting op) parkeerkosten van hun bezoekers vanaf dat moment zelf regelen en betalen. Dit alles levert voor ouderen (vooral 75+ers) tal van problemen op:

  • Sommige ouderen krijgen tot wel 5x of meer per dag bezoek van de thuiszorg, mantelzorgers en/of familie om hen in hun huishouden en verzorging te ondersteunen. Los van het bijhouden van de gegevens moeten zij nu ook voor de parkeerkosten van de bezoekers gaan betalen.
  • Gemiddeld 50% van 75+ ouderen heeft geen gsm telefoon en ook het bezit van computer, tablet en laptop is beperkt.
  • Veel ouderen hebben beperkte digitale vaardigheden of raken deze op latere leeftijd kwijt.
  • Bewoners moeten hun saldo via IDEAL uploaden. De meeste ouderen maken geen gebruik van IDEAL, hebben moeite met DigiD en beschikken niet altijd over een actief emailaccount. Zij zijn daardoor afhankelijk van hulp van hun kinderen of sociale netwerk, hetgeen hun zelfstandigheid vermindert.
  • Zij die geen netwerk hebben en zaken zo lang mogelijk zelf willen blijven doen, zijn afhankelijk van andere vormen van persoonlijke hulp en ondersteuning. Deze is vaak niet op loopafstand aanwezig en een telefonische hulplijn is niet altijd een optie.

Wij zijn hierover direct met de gemeente in contact getreden. We hebben aangedrongen op een aantal concrete (overgangs-)oplossingen waardoor ouderen niet onnodig hard door de nieuwe regeling worden getroffen. De gemeente heeft hier nauwelijks gehoor aangegeven. Daarom hebben we een brief gericht aan de gemeenteraad, om onze zorg, argumenten en oplossingen ook daar onder de aandacht te brengen.

Vrees je ook in de problemen te komen door de nieuwe parkeerregeling of ken je mensen voor wie dit geldt: meld het ons via info@uopleeftijd.nl. Dan kunnen wij met deze voorbeelden proberen de gemeente te overtuigen van de noodzaak om de plannen aan te passen.