sluiten

Waar bent u naar op zoek?

Actief en veilig mee blijven doen

Papiercafés in opmars

Moet je iets aanvragen, of iets betalen en is het niet duidelijk wat? Raak je snel in de war als je moet inloggen, wachtwoorden moet aanmaken of DigiD-codes moet gebruiken? Het Papiercafé is voor veel mensen een oplossing. Sinds een paar jaar komen ze op in de Utrechtse buurten; de laatste in januari 2025 in Leidsche Rijn. Het eerste Papiercafé ontstond Bij Bosshardt, buurtcentrum van het Leger des Heils, in samenwerking met het Buurtteam in Kanaleneiland. Nu zijn er op twaalf plekken verspreid over de stad Papiercafés waar je – helemaal gratis – met allerlei vragen of problemen terecht kunt. In de meeste gevallen één of twee dagdelen per week; in Kanaleneiland alle weekdagen ’s morgens.

Helder
De formule is helder. De Papiercafé ’s helpen mensen die thuis documenten krijgen die moeilijk te begrijpen zijn, of ze nu per post, of via de computer binnenkomen. Er is een website . De coördinatie ligt centraal bij de onafhankelijke stichting Utrecht op Orde. Vandaar gebeurt het coachen en werven van vrijwilligers en de opzet van nieuwe cafés. In Utrecht op Orde werken verschillende hulpverlenende organisaties samen.

Dat het aanbod van de Papiercafés kon groeien en in enkele jaren over de hele stad is verspreid komt doordat druk wordt samengewerkt met Buurtteams, kerkelijke organisaties, het Leger des Heils, maar ook met Gezondheidscentrum de Amazone en bijvoorbeeld de buurtcentra Hart van Hoograven en Sterrenzicht. Het werken met vrijwilligers, en het gebruiken van ruimtes waarvoor niet hoeft te worden betaald, houdt de kosten laag.

Postsorteercafé
Op de website is in een overzicht te vinden waar en wanneer de spreekuren zijn. Dit kun je ook telefonisch vragen via Mieke Wiegeraad: 06 4208 6377. Het is niet per se nodig dat mensen in hun eigen wijk of buurt het spreekuur bezoeken. In de praktijk komen de deelnemers aan de buurtcafés min of meer spontaan met hun vragen en formulieren naar de spreekuren toe.

Op de site is ook een aanmeldformulier te vinden voor het Postsorteercafé. Dit is bedoeld voor mensen die echt tegen een berg problemen aanlopen: samen wordt de post geopend, gekeken wat weg kan, wat bewaard moet worden en waar nog actie op ondernomen moet worden. En, staat erbij: zo nodig halen wij u en alle post op met een auto.

Veel van de vrijwilligers zijn mensen die gepensioneerd zijn. Soms lopen stageairs mee, wat vooral fijn is als het heel erg druk is. Een greep uit de vragen die in het Papiercafé in Kanaleneiland worden behandeld:

  • Aanvraag of verlenging U-Pas;
  • Aanvraag DigiD;
  • Woningnet: inschrijven, reageren op woningen, urgentie aanvragen;
  • Verzekeringen, kosten voor abonnementen, loterijen waar men vanaf wil;
  • Gemeentelijke belastingen, aanvraag bijzondere bijstand of toeslagen;
  • Eenvoudige digitale vragen: wachtwoord vergeten, installeren WhatsApp e.d.

Als het om zwaardere advisering en hulp gaat, moeten normaal gesproken het Buurtteam of de sociaal raadslieden inspringen, maar bij eenvoudige contacten met IND, belastingen, of uitkeringen kan het Papiercafé soms helpen.

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Nieuwsbrief