Nu er veel minder bankfilialen zijn, wordt digitaal bankieren steeds belangrijker. Maar niet iedereen kan daar goed mee overweg. Je moet de juiste apparatuur en kennis in huis hebben, het is niet altijd heel erg eenvoudig en soms voelt het onveilig. Dit zet veel mensen, volgens onderzoek zelfs 2,6 miljoen, op grote achterstand. Terwijl iedereen graag zo lang mogelijk de regie over eigen geldzaken houdt.
De banken geven nu – ook op aandringen van de landelijke seniorenorganisaties – meer informatie en praktische hulp. Hieronder lees je er meer over. Als je er toch niet uitkomt, bel dan de bank en vraag of ze je kunnen helpen. Inmiddels is dit voor hen een vertrouwde vraag! De ABN Amro heeft hiervoor bijvoorbeeld een bankzakenadviseur.
Persoonlijk advies
Wil je graag persoonlijk contact met iemand over je bankzaken?
– Dat kan bij de vestigingen van de Regio- en SNS Bank en de ING-Servicepunten.
– Je kunt gratis bellen met iemand van de Digihulplijn T 0800-1508, bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8 – 22 uur en zaterdag tussen 9 – 18 uur.
Ook kun je terecht bij het Bankinformatiepunt, een samenwerking tussen de vier grootste banken, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Betaalvereniging Nederland:
– Er loopt nu een proef met 18 Bankinformatiepunten in Nederland, waaronder één in Utrecht. Het Bankinformatiepunt in Bibliotheek Overvecht – Gloriantdreef 1 is tot einde 2024 op woensdagochtend van 10-12 uur geopend.
– Op de site Bankinformatiepunt.nl kun je vinden waar jouw bank een filiaal heeft dat je kunt bezoeken en bij welke Geldmaat locaties je hulp kunt krijgen bij het geld opnemen. Ook zijn er informatiebijeenkomsten ‘Hulp bij digitale bankzaken’.
Online advies
– Op dezelfde site Bankinformatiepunt.nl vind je uitleg over de belangrijkste online bank-handelingen. Dus hoe kun je pinnen, hoe betaal je via iDeal, hoe maak je geld over naar je spaarrekening en nog veel meer.
– Ook is er een pagina voor oplossingen op maat. Zoals: wat te doen als je moeite hebt met lezen of als je geen smartphone hebt.
– Op Youtube staan korte filmpjes die je wegwijs maken.
– Verschillende banken hebben handige uitleg op hun eigen sites staan:
– rabobank.nl/toegankelijkheid
– ing.nl/de-ing/toegankelijkheid
– abnamro.nl/nl/prive/abnamro/toegankelijkheid
Zij behandelen dezelfde onderwerpen als eerder genoemd, maar dan voor hun eigen werkwijze. En er staat informatie over zaken als veilig bankieren, fraude herkennen en dergelijke.
Eerst oefenen
Zien hoe iets werkt is één, maar het zelf doen is soms toch iets anders. Daarom kan het prettig zijn om eerst ‘droog’ te kunnen oefenen.
– de DigiHandig app is voor beginnende smartphonegebruikers. Daar oefen je met je smartphone in een veilige, anonieme omgeving. Ook leer je meer over de mogelijkheden van de mobiele telefoon.
– Op oefenen.nl kun je zonder gevolgen oefenen met onder meer Internet.
– Je kunt ook filmpjes over bankzaken en allerlei andere onderwerpen kijken of oefenen met Steffie. Je vindt er informatie en de mogelijkheid om dingen uit te proberen.
Het Bankinformatiepunt in Bibliotheek Overvecht – Gloriantdreef 1 is tot einde 2024 op woensdagochtend van 10-12 uur geopend.